نان گندمی

 مواد لازم:

·        یک ونیم پیمانه شیر کم چرب گرم (حدود 50 درجه ی سلسیوس)

·         یک چهارم فنجان شکر

·         یک چهارم فنجان کره ی بدون نمک( ذوب شده)

·        یک چهارم فنجان روغن کانولا

·         3 عدد تخم مرغ بزرگ

·        2 و یک چهارم قاشق چایخوری مخمر

·         3 فنجان آرد گندم سبوس دار

·        2 فنجان آرد سفید (مقداری نیز برای پهن کردن)

·        یک ویک  چهارم قاشق چایخوری نمک

·        2 قاشق غذاخوری جوانه ی گندم

طرز تهیه

 شیر، شکر، کره، روغن و 2 عدد از تخم مرغ ها را در ظرف بزرگی  با هم مخلوط کرده و سپس مخمر را به آن بیافزاید. در یک ظرف متوسط تمام آرد گندم کامل رابا یک ونیم  پیمانه آرد سفید معمولی و نمک با هم مخلوط کنید. سپس بتدریج این مواد خشک را به ظرف حاوی مواد تر بیافزاید و با قاشق چوبی آنرا مخلوط کنید، خمیر بسیار چسبنده ای حاصل می شود.

 نصف پیمانه آرد سفید را بروی  سطحی بپاشید و خمیر را بروی این سطح قرار دهید و آنرا ورز دهید طوریکه تمام مواد با هم یکدست شوند(1 تا 2  دقیقه). روغن را در یک کاسه ی بزرگ اسپری کنید و خمیر را درون این کاسه قرار دهید و روی آنرا نیز روغن اسپری کنید و با یک سلوفان یا پلاستیک فریزر سطح آنرا بپوشانید. اجازه  دهید در دمای  اتاق خمیر به حجمی دو برابر اولیه ی خود برسد، این کار 75 تا 90 دقیقه بطول می انجامد.

سینی فر را با روغن اسپری کنید. خمیر را بروی  سطحی که آرد پاشیده اید قرار دهید و آنرا  بصورت  یک مستطیل به ابعاد (18×25 سانت) پهن کنید. حال  بوسیله ی یک چاقو از طول  آنرا به 4 نوار مساوی تقسیم  کنید، سپس هر نوار را به  6 قسمت  مساوی  ببرید. هر بخش وزنی معادل  35.5 تا 42.6 گرم خواهد داشت.

 هر یک  از بخش های کوچک را بشکل یک توپ در آورید لبه ها ی خمیر را در زیر  توپ جمع کنید  و آنرا  بروی سطح  تمیزی قرار دهید  و آنرا  در یک حرکت دایره ای گرد کنید.  اگر روی خمیر ترک  خورد به آن استراحت دهید. همه ی چانه ها را به همین صورت  گرد کنید و در سینی پخت که مقداری آرد بر روی سطح آن پاشیده اید قرار دهید  و با یک پوشش  پلاستیکی آنها را بپوشانید و اجازه  دهید در دمای  اتاق حجم  هریک  از آنها دو برابر شود. این کار حدود 75 دقیقه طول می کشد. درمرحله ی آخر آون را در دمای 400 درجه ی فارنهایت معادل 200 درجه ی سانتی گراد تنظیم  کنید. یک عدد تخم مرغ باقیمانده را درکاسه ی کوچکی شکسته و بخوبی هم بزنید و با برس آشپزی  بروی هر یک از نانها بمالید، مقداری جوانه ی گندم بروی هر یک بپاشید و آنها بمدت 20 دقیقه یا تا وقتیکه روی هر کدام ازنانها  به رنگ قهوه ای  روشن درآید، در فر قرار دهید .

اطلاعات تغذیه ای:

این نان دارای  مقادیر کمی  کلسترول و چربی اشباع است،  کالری و کربوهیدرات آن نیز پایین است از این مواد 24 نان تولید  می شود که هر یک  حاوی : 

کالری: 154، کلسترول: 25 میلی گرم ، کربوهیدرات: 23 گرم (2 گرم فیبر تغذیه ای)، پروتئین: 4 گرم ، سدیم : 137 میلی گرم ، چربی : 5 گرم (2 گرم چربی اشباع، 2 گرم چربی غیر اشباع مونو)، پتاسیم: 83 میلی گرم.

منبع: www. webmd.com